ICT Beheer

Wij doen het dagelijks, en als je het goed doet lijkt het zo simpel. Maar...

…het beheer van een ICT infrastructuur kan verdeeld worden in de volgende technische aspecten:

  • Beheer algemene infrastructuur (bekabeling, serverruimtes, patchruimtes, stroomvoorziening en UPS)
  • Beheer netwerk infrastructuur (LAN/WAN/Internet verbindingen)
  • Beheer server infrastructuur (hardware, opslag, netwerk besturingsystemen, virtualisatie infrastructuur, performance, updates, back-up).
  • Beheer applicaties (kantoorautomatisering, bedrijfsapplicaties, databases, instellingen, op maat brengen, aanpassingen, distributie)
  • Beheer telecommunicatie (telefonie, VOIP)
  • Beheer werkplekken (hardware, uitrol, vervanging)
  • Beheer gebruikers (aanmaken en verwijderen gebruikers, loginscripts, rechten en autorisatie op tal van resources zoals applicaties, printers en folders)
  • Beheer beveiliging (stringente beveiligingsinstellingen, antivirus, SPAM, firewalls)

Alle aandachtsgebieden overlappen met elkaar, juiste definitie is dan ook van belang. Merk op dat een of meerdere elementen uit deze verdeling vaak weerspiegelen in een of meerdere ICT en soms facilitaire afdelingen binnen een organisatie. Alleen in grotere organisaties zijn de aandachtsgebieden afzonderlijk terug te vinden. In middel grote of kleinere organisaties zijn vaak aandachtsgebieden samengevoegd.

In een goed opgezette ICT organisatie worden bovenstaande technische beheer aspecten gecoördineerd en gestuurd vanuit een procesmatig raamwerk. Veelal wordt gebruik gemaakt van een op ITIL gebaseerd raamwerk dat de volgende processen bestrijkt.

Delivery Set (tactische processen):

  • Availability Management
  • Capacity Management
  • Continuity Management (ook wel Contingency Planning)
  • Security Management
  • Financial Management (ook wel Cost Management)

Support Set (operationele processen):

  • Configuration Management
  • Incident Management
  • Problem Management
  • Change Management
  • Release Management (ook wel Software Control & Distribution)

In kleinere organisaties zijn vaak de processen uit de Delivery Set en soms ook andere niet expliciet zichtbaar. Rakend aan alle aspecten, maar strikt genomen in feite slechts opleverend aan de beheer organisatie, spelen nog tal van mogelijke projectmethodieken met PRINCE2 als bekende naam.

Een van de voordelen van een dergelijk raamwerk is dat verantwoordelijkheden verdeeld maar toch gecontroleerd kunnen worden. Dit maakt het mogelijk om delen van het ICT beheer uit te besteden.

Meer over Concepten

Virtualisatie

Virtualisatie is niet meer weg te denken in de huidige IT infrastructuren.

Applicatiebeschikbaarheid

Ook uw bedrijf is afhankelijk van applicaties Uw medewerkers gaan er vanuit dat zij continu toegang hebben tot deze bedrijfskritische applicaties. Op kantoor of ver daarbuiten!

Consumeration of IT

De term bring your own device (BYOD) is deel van het veem meer omvattende consumerisation of IT (CoIT)?

SLAMS® Beheer Raamwerk

Elke automatiseringsomgeving behoeft een zekere mate aan onderhoud...

SLAMS® Solution Set

Binnen het midden- en klein bedrijf bieden wij onze SLAMS dienstverlening waarmee wij totaalbeheer van de netwerkomgeving tegen vaste lage kosten kunnen bieden...

SLAMS® Hosted desktop

De ITHEC SLAMS® Hosted Desktop is als DaaS (Desktop as a Service) oplossing overal en op bijna elk apparaat beschikbaar...

SLAMS® Hosted back-up

Hoewel met de inzet van online back-up de tape back-up geminimaliseerd kan worden, dient de online back-up te worden gezien als onderdeel van een gerichte en betrouwbare back-up oplossing en niet als vervanger van alle back-up mogelijkheden zoals tape, images, CD/DVD enz...

SLAMS® Security Gateway

Hoog beveiligde Internettoegang, VPN of telewerkoplossingen, waar uw organisatie op eigen kracht wellicht geen gebruik van zou kunnen maken, bieden wij als Managed Service.blandit.

SLAMS® SOHO en VIP Support

Wellicht is het thuiswerken in uw organisatie in meer of mindere mate een bekend fenomeen. De toegang tot uw netwerk is wellicht op juiste wijze gerealiseerd, maar is de toegang ook daadwerkelijk mogelijk vanuit alle thuiswerkplekken?